ΟΤΚΖ: ΟΧΗΜΑΤΑ ΤΕΛΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥ ΖΩΗΣ

Μελέτη και καταγραφή χωρων εναπόθεσης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής σε περιοχές του Νομού Κοζάνης

Εισαγωγή

Η κατανάλωσή της κοινωνίας δίνει αφορμή για πολλά περιβαλλοντικά προβλήματα. Ενα τέτοιο πρόβλημα προκύπτει από τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά που είναι υπερβολικά φθαρμένα. Ο αυξανόμενος αριθμός των προϊόντων έχει ως αποτέλεσμα μία αυξανόμενη ποσότητα σκουπιδιών. Ανάμεσα σε αυτά τα απόβλητα ξεχωριστή θέση έχουν τα οχήματα. Το θέμα της παρούσας ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ εργασίας όπως φαίνεται και από τον τίτλο της αναφέρεται στη μελέτη και καταγραφή των χώρων συγκέντρωσης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής σε περιοχές του Νομού Κοζάνης. Ο στόχος της εργασίας είναι η προβολή του προβλήματος των εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων, η ανάδειξη της σωστής και περιβαλλοντικά αποδεκτής διαχείρισης των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής ΟΤΚΖ καθώς και η παρουσίαση προτάσεων για μελλοντική έρευνα προκειμένου να περιοριστεί η να εξαλειφθεί το φαινόμενο των ανεξέλεγκτων χώρων εναπόθεσης παλιών οχημάτων.


 περίληψη

Η εργασία ξεκινάει με την παρουσίαση της κατάστασης Όσον αφορά τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Στη συνέχεια έμφαση δίνεται στις δύο επιλογές για τους ιδιοκτήτες ΟΤΚΖ: εναλλακτική διαχείριση η η χώροι εναπόθεσης παλιών αυτοκινήτων; Η εταιρεία εναλλακτικής διαχείρισης οχημάτων ΕΔΟΕ στόχο έχει την ανακύκλωση των παλιών οχημάτων. Η ουσιαστική διαφοροποίηση αυτών των κέντρων από τις μάντρες ή χώρους εναπόθεσης παλιών οχημάτων έγκειται στον τρόπο επεξεργασίας των οχημάτων. Οι χώροι εναπόθεσης οχημάτων τέλους κύκλου Ζωής δεν έχουν δυνατότητα διαχωρισμού των χρήσιμων από τα επιβλαβή υλικά και ρυπαίνουν το περιβάλλον. Ακόμα στην εργασία γίνεται καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης οσον αφορά τους χώρους εναπόθεσης παλιών οχημάτων στην περιοχή της Κοζάνης καθώς και η εκτίμηση πιθανών κινδύνων από την ύπαρξη αυτών των χωρων. Τέλος, γίνεται χαρτογράφηση αυτών των χωρών Σύμφωνα με τις συντεταγμένες που έδειξε το GPS.


Κεφάλαιο 1
Γενική κατάσταση για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο

1.1 Χώρες που δεν ανήκουν στην Ευρώπη

Ινδία

Η Ινδία τώρα αρχίζει να συνειδητοποιεί τα προβλήματα που δημιουργούν τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής. Αν και η διείσδυση της αγοράς της Ινδίας για τα καταναλωτικά διαρκή αγαθά είναι χαμηλότερη από αυτή των αναπτυγμένων χωρών το μέγεθος της αγοράς της είναι μεγαλύτερο από αυτό των χωρών με υψηλά εισοδήματα. Επιπλέον, η εγχώρια ζήτηση της Ινδίας έχει ανέβει στα ύψη. Δυστυχώς η οικονομική ανάπτυξη και η προστασία του περιβάλλοντος βρίσκονται σε αντίθεση μεταξύ τους. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες και συνειδητοποίηση των περιβαλλοντικών ζητημάτων δεν είναι ικανοποιητικές. Ενώ υπάρχουν νόμοι προστασίας του περιβάλλοντος η εφαρμογή και η επιβολή τους παραμένουν αμφισβητήσιμες. Τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής είτε αγοράζονται από χαμηλές εισοδηματικές κατηγορίες ανθρώπων είτε παραλαμβάνονται από βιομηχανίες οι οποίες εκμεταλλεύονται τα χρήσιμα και ανακυκλώσιμα υλικά. Η διαδικασία συλλογής οχημάτων τέλους κύκλου ζωής στην Ινδία έχει ως εξής: οι συλλέκτες παλιών οχημάτων καταβάλλουν στους ιδιοκτήτες ένα χρηματικό ποσό για να αγοράσουν τα μεταχειρισμένα τους οχήματα έπειτα τα πουλάνε στους εμπόρους οι οποίοι με τη σειρά τους τα πουλάνε στους υπεύθυνους ανακύκλωσης. Το μεγαλύτερο μειονέκτημα του ινδικού συστήματος είναι η ανεξέλεγκτη εκπομπή επικίνδυνων τοξικών ουσιών που καταλήγουν στην ατμόσφαιρα, στο έδαφος και τα ύδατα. Επίσης, οι εργαζόμενοι σε τέτοιους χώρους ανακύκλωσης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής αποκτούν προβλήματα υγείας από την σκόνη και τις επιβλαβείς χημικές ουσίες.


Αυστραλία

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους είναι επιθυμητή η επαναχρησιμοποίηση και η ανακύκλωση των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής: εξοικονόμηση ενέργειας, οι χώροι χωματερών μειώνονται, η χρησιμοποίηση πρώτων υλών ελαχιστοποιείται και οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις αποφεύγονται. Για το σχεδιασμό και τη λειτουργία ενός συστήματος ανακύκλωσης απαιτούνται χρήσιμες πληροφορίες όσον αφορά τις ποσότητες και τις ιδιότητες των υλικών που είναι διαθέσιμα για ανακύκλωση. Τα προγράμματα ανακύκλωσης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής πραγματοποιούνται σε περιοχές αστικών κέντρων όπου υπάρχει και το πρόβλημα των εγκαταλελειμμένων οχημάτων. Ο λόγος είναι ο εξής: όσο πιο μακριά από τα αστικά κέντρα θα έπρεπε να μεταφερθούν τα παλιά οχήματα για ανακύκλωση τόσο υψηλότερες θα ήταν οι δαπάνες μεταφορών και σαν επακόλουθο η ανακύκλωση δεν θα έχει οικονομικό συμφέρον. Επίσης, σε ορισμένες περιπτώσεις τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής μεταφέρονται στο εξωτερικό για ανακύκλωση εξαιτίας του μεγάλου κόστους της ανακύκλωσης για την Αυστραλία. Στο μέλλον οι διαχειριστές των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής πρέπει να προετοιμαστούν να συλλέγουν και να ανακυκλώνουν οχήματα για πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό τρόπο. Ακόμα στοιχεία όσον αφορά την τοποθεσία εγκαταστάσεων επεξεργασίας χυτηρίων και χωματερών πρέπει να γίνουν γνωστά για να προσδιοριστούν οι ευκαιρίες ανακύκλωσης και να βελτιστοποιηθεί η διαδικασία.


Κορέα

Στην Κορέα ένα όχημα τέλους κύκλου ζωής αποσυναρμολογείται για ανάκτηση και ανακύκλωση κάθε επαναχρησιμοποιήσιμου τμήματος. Έπειτα τοποθετείται σε εγκατάσταση κομμάτιάσματος για επιπρόσθετη ανάκτηση του σιδήρου, ενώ ότι υπολείμματα απομένουν από το όχημα θεωρούνται απόβλητα και διατίθεται σε χωματερές ή επεξεργάζονται θερμικά πριν την αποσυναρμολόγηση των οχημάτων. Τα επικίνδυνα υλικά όπως καύσιμα και υγρά αφαιρούνται, συλλέγονται και οδηγούνται για χημική επεξεργασία αλλά ένα σημαντικό τμήμα από αυτά απότεφρώνετε. Έπειτα γίνεται διαχωρισμός και ανάκτηση επαναχρησιμοποίηση μονομερών περιλαμβάνονται στα λάστιχα τις μπαταρίες και τα καλώδια μέρη που αποτελούνται από μέταλλα όπως ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων αποσυναρμολογούνται μέρη που αποτελούνται από πλαστικά όπως το προφυλακτήρας και τα καθίσματα συνήθως ανακυκλώνονται όταν χρειάζεται αλλά κατά το πλείστον συνθλίβονται με το όχημα στο τέλος τα υλικά που συλλέγονται είναι σίδηρος 69% από ένα όχημα και μη σιδηρούχα μέταλλα 2,7% όπως αλουμίνιο ψευδάργυρος χαλκός και ανοξείδωτο ατσάλι Επίσης συλλέγονται χρώματα και άμμος με κατάληξη τη χωματερή τα υπόλοιπα υλικά περιέχουν υφάσματα 31% πλαστικά 20 24% γυαλί 9 17% λάστιχα 6-8 τοις εκατό χώμα άμμος 2-3 τοις εκατό καλώδια 4-5 τις 100 και άλλα η αποτέφρωση αποτελεί μία συμβατική εναλλακτική επιλογή αλλά δεν είναι αρκετή να εξασφαλίσει τους επιδιωκόμενους στόχους ποσοστού ανακύκλωσης 95% όπως εδραιώνεται στις προηγμένες χώρες και επιπλέον δεν έχει αποδοχή και υποστήριξη από την κοινωνία Η αεριοποίηση Η πυρόλυση είναι μία μέθοδος για την επεξεργασία των υπολειμμάτων με μεγάλη θερμαντική ικανότητα η τεχνολογία της τήξης αποτελεί την καταλληλότερη λύση με επακόλουθη την ανακύκλωση των άχρηστων υλικών που έχουν λιώσει.


Ταϊβάν

Τα εγκαταλελειμμένα οχήματα περιέχουν 80% μέταλλα Και είναι μία πηγή για τις βιομηχανίες ανακύκλωσης στην Ταϊβάν στην Ταϊβάν τα περισσότερα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα συγκεντρώνονται από μέσα επεξεργασίας μετάλλων για να ανακυκλωθεί το μεταλλικό περιεχόμενο γενικά αν ένα εγκαταλελειμμένο όχημα έχει ηλικία μικρότερη των 5 χρόνων για παράδειγμα λόγω ατυχήματος πρώτα θα πουληθεί στον έμπορο για να αποσυναρμολογηθεί για χρήσιμα τμήματα αφού όλα τα χρησιμοποιήσει Μα μέρη επανακτήσουν το άδειο σου άμα του αυτοκινήτου θα πουληθεί στον επεξεργαστή ο οποίος πληρώνει ένα χρηματικό ποσό το οποίο εξαρτάται από την τοποθεσία και την κατάσταση του αυτοκινήτου η τυπική διαδικασία αποσυναρμολόγησης αρχικά περιλαμβάνει άδειασμα με το χέρι των υγρών καύσιμο πετρέλαιο ψυκτικό έξω από το αυτοκίνητο χειρονακτική εργασία Έπειτα ένας Γερανός χρησιμοποιείται για να αποσπάσει μηχανικά με κοπή μεγάλα αντικείμενα έξω από το αυτοκίνητο όπως τον κινητήρα το ντεπόζιτο την μπαταρία τα καθίσματα τα λάστιχα και άλλα τέλος το άδειο σώμα αυτοκινήτου κόβεται με μηχανικό ψαλίδι προσωπεία λίντο για να μειωθεί σε πολλά μεγάλα κομμάτια αφού γίνει Μαγνητικός διαχωρισμός τα τεμαχίδια από ατσάλι πωλούνται σε εργοστάσιο Ηλεκτρισμού ενώ τα υπόλοιπα μη μαγνητικά τεμαχίδια στέλνονται για απόρριψη σε χωματερή Αν και η διαδικασία αποσυναρμολόγησης αυτοκινήτων μπορεί να εξάγει το περισσότερο από το μεταλλικό περιεχόμενο των εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων για σκοπούς ανακύκλωσης ταυτόχρονα μπορεί να δημιουργήσει περιβαλλοντικά προβλήματα για παράδειγμα για να ελαχιστοποιηθεί ο χρόνος και το κόστος της αποσυναρμολόγησης τα υγρά πετρέλαιο ψυκτικό υγρό υγρά μπαταρίας εντός του αυτοκινήτου δεν συλλέγονται κατάλληλα από τον επεξεργαστή και απλώς επιτρέπονται να διαρρεύσουν στο έδαφος αφού υπαίθριες αποθήκες επεξεργασίας δεν διαθέτουν εγκαταστάσεις πρόληψη της ρύπανσης αυτά τα διαρρέονται υγρά ρυπαίνουν σοβαρά το έδαφος και το εδαφικό νερό.


1.2 Χώρες της Ευρώπης

Ο αριθμός των οχημάτων τέλος κύκλου ζωής στην Ευρώπη αυξάνεται συνεχώς περίπου το 75% ενός οχήματος τέλους κύκλου ζωής είναι ανακυκλώσιμα μέταλλα τα υπόλοιπα του αυτοκινήτου θεωρούνται απόβλητα και καταλήγουν σε εδαφικές κοιλότητες το οποίο γεγονός θεωρείται ως ένα πρόβλημα η πρόβλεψη Όσον αφορά την αύξηση του αριθμού των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής επιβάλλει κανονισμούς οι οποίοι στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οχημάτων η κινητήριος δύναμη για την επεξεργασία των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής έχει αλλάξει κατά τη διάρκεια των χρόνων αρχικά οικονομικοί και τεχνολογικοί παράγοντες ήταν ο κινητήριος μοχλός για την ανακύκλωση των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής Ωστόσο στις πρόσφατες δεκαετίες περιβαλλοντική και κοινωνική συντελεστές έχουν γίνει πολύ πιο σημαντική στοιχεία Όσον αφορά τα οχήματα τέλους κύκλου Ζωής δεν είναι ούτε επακριβής ούτε συγκρίσιμα στις χώρες της Ευρώπης τα κράτη-μέλη της Ευρώπης περιγράφουν στατιστικά δεδομένα για τον αριθμό των ανακυκλώσιμων αυτοκινήτων αλλά οι υπολογισμοί τους βασίζονται κυρίως σε πρόχειρες εκτιμήσεις ή σε υπολογισμούς κατά προσέγγιση με μικρό ηλεκτρονικό αρχείο που φέρνει πολλά σφάλματα Και όμως ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται συνεχώς από 11,3 εκατομμύρια το 1995 σε 17 εκατομμύρια περίπου ως το 2015 στην Ευρώπη τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής έχουν προτεραιότητα ως απόβλητα το 2000 αυτό το γεγονός επισημοποιήθηκε με μία οδηγία όπου στόχοι και περιορισμοί καθορίζονται όσον αφορά την πολιτική απόκριση κ διατάξεις της οδηγίας 2000/53 είναι:

- πρέπει να εγκριθούν εγκαταστάσεις περισυλλογής αποσυναρμολόγησης Οι τελικοί ιδιοκτήτες θα λαμβάνουν ένα πιστοποιητικό καταστροφής του οχήματος οι εγκαταστάσεις κατεργασίας πρέπει να εκπληρώσει συγκεκριμένες ανάγκες αρκετά εξαρτήματα οχημάτων πρέπει να απομακρύνονται.
- τα ποσοστά περισυλλογής και ανακύκλωσης των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής πρέπει αντίστοιχα να φτάσουν το 85% και 80% αναφορικά με το βάρος μέχρι τον Ιανουάριο του 2006 Έπειτα το ποσοστό περισυλλογής των οχημάτων στοιχείου ζωής πρέπει να φτάσει το 95% και ταυτόχρονα η ανακύκλωση το 85% ως τον Ιανουάριο του 2015 Η ανάκτηση ενέργειας Συνεπώς προβλέπεται πάνω από το 5% ως το 2006 και πάνω από 10% στο 2015
- επουσιώδης τροποποιήσεις κανονισμών Όσον αφορά τον τύπο του οχήματος θα προετοιμαστούν για να εξασφαλίσουν ότι τα οχήματα είναι ανακυκλώσιμα κατά 85% το ελάχιστο και έκανα για περισυλλογή κατά 95% του ελάχιστου
- τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής θα παραδίδονται για αποσυναρμολόγηση χωρίς κανένα κόστος για τον τελικό ιδιοκτήτη και η παραγωγή θα ανταποκρίνονται στο κόστος της εφαρμογής
- τα κράτη-μέλη μεταφέρουν τις διατάξεις με μέσα συμφωνιών ανάμεσα στις κρατικές αρχές και στις βιομηχανίες οι συμφωνίες πρέπει να είναι επιβληθεί και στην περίπτωση μη συμμόρφωσης τα κράτη μέλη πρέπει να εφαρμόζουν την οδηγία με θέσπιση νόμων

 τα πιο σημαντικά οικονομικά εργαλεία είναι τα εξής:

- ο τελικός ιδιοκτήτης του οχήματος μπορεί να παραδώσει το αυτοκίνητό του σε μία εγκατάσταση αποσυναρμολόγησης Χωρίς καμία δαπάνη
- αποζημίωση ανακύκλωσης κάποιος που αγοράζει ένα όχημα πληρώνει αποζημίωση απόρριψης που συσχετίζεται με μία αμοιβή ανακύκλωσης η οποία προορίζεται για αυτούς που πραγματοποιούν την αποσυναρμολόγηση τη μεταφορά και την ανακύκλωση

 η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία παρακολουθεί τις επιδράσεις της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής η νομοθεσία έχει στόχο να αυξήσει την περισυλλογή τέτοιων οχημάτων για να μειωθούν τα απόβλητα και να βελτιωθεί το περιβάλλον.

Δανία

 η Δανία Είναι μία χώρα που ακολουθεί τις εξελίξεις Όσον αφορά την περιβαλλοντική πολιτική επειδή η Δανία χρησιμοποιεί νόμος ευρέος πλαισίου η εφαρμογή των αποφάσεων των οδηγιών γίνεται με διαπραγματεύσεις μεταξύ οργανώσεων επιχειρήσεων και του Υπουργείου η κυβέρνηση εκδίδει εντολές αντί να στηρίξει τους δήμους να καθορίσουν τα πρότυπα και τα όρια για τις επιχειρήσεις αποσυναρμολόγησης παλαιών οχημάτων η αποσυναρμολόγηση είναι ρυθμισμένη κυβερνητικά η ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των διαφόρων μερών των παλιών οχημάτων δεν είναι πρόσφατο φαινόμενο από τότε που οι άνθρωποι χρειάζονταν να επισκευάσουν ένα αυτοκίνητο αναζητούσαν φθηνά ανταλλακτικά και τα έβρισκαν σε επιχειρησιακό συναρμολόγηση οχημάτων τέλους κύκλου ζωής σε αυτές επιχειρήσεις μετά την αφαίρεση των αξιοποιήσιμων τμημάτων των οχημάτων το άδειο μεταλλικό σώμα θα πωλούνταν για ανακύκλωση στην παραγωγή σιδήρου όμως τα τελευταία χρόνια αυτές οι επιχειρήσεις έγιναν πιο εξειδικευμένες στην αποσυναρμολόγηση οι περισσότερες επιχειρήσεις στη Δανία ενημερώνονται για τις νέες τεχνολογίες ελέγχου της ρύπανσης Επίσης έχει οργανωθεί επιμορφωτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε αυτούς που αποσυναρμολογούνται τέτοια οχήματα με τη συνεργασία ενός τεχνικού σχολείου ήταν αναγκαίο υπεύθυνοι και εργαζόμενοι των επιχειρήσεων να εκπαιδευτούν για τα καθήκοντα της εργασίας τους και να αποκτήσουν εμπειρία απώτερος στόχος αυτών των σεμιναρίων προγραμμάτων ήταν η εστίαση σε μία περιβαλλοντικά φιλική διαδικασία αποσυναρμολόγησης τέτοιων οχημάτων η επαναχρησιμοποίηση των μερών των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής είναι σημαντική από περιβαλλοντική άποψη Ωστόσο υπάρχουν λόγοι για τους οποίους είναι δύσκολο να πουληθούν τα χρησιμοποιούμενα τμήματα των αυτοκινήτων στη Δανία Καταρχήν υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των πωλήσεων των χρησιμοποιημένων μερών των οχημάτων και των πωλήσεων καινούργιων ανταλλακτικών οι τιμές των καινούργιων ανταλλακτικών συχνά χαμηλές δεύτερον οι κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων προσπαθούν να αποτρέψουν την πώληση των χρησιμοποιημένων μερών των παλιών οχημάτων και έδωσαν απαγορεύσεις με τη δικαιολογία ότι δεν είναι ασφαλή.

Σουηδία

Η Σουηδία Η Νορβηγία και Ισλανδία έχουν συγκριτικά μεγάλη ιστορία εγκατάλειψη οχημάτων το 1991 η ευρωπαϊκή υπηρεσία έθεσε σε εφαρμογή για ομάδα Όσον αφορά τέτοια οχήματα η επιδίωξη αυτής της ομάδας η να βρει λύσεις με πλήρη ομοφωνία για να χειρίζονται την τελική απαλλαγή των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής στην Ευρώπη πεπεισμένοι από αυτή τη διαδικασία η Γερμανία και η Ολλανδία συνέστησαν Εθνικό σχέδιο για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής κατά τη διάρκεια της δεκαετίας 1990 Ωστόσο υποστήριξαν μία λύση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο για να αποτρέψουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τις εγχώριες τους αυτοκινητοβιομηχανίες η Σουηδία έχει μεγάλη ιστορία Όσον αφορά τη νομοθεσία για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής και εφάρμοσε σε μεγάλη κλίμακα την Ευρωπαϊκή οδηγία μέχρι την 1η Ιανουαρίου 1998 ενώ παλαιότερα αγοραστής ενός νέου οχήματος πλήρωνε ένα χρέος για τη μελλοντική αποστολή του αυτοκινήτου από την 1η Ιουλίου 2002 αυτή η διαδικασία άρχισε να γίνεται χωρίς καμία επιβάρυνση για τον ιδιοκτήτη του οχήματος και το κόστος της αποσυναρμολόγησης καλύπτεται πλέον από τους παραγωγούς αν η επιστροφή του οχήματος για διάλυση συνδέεται με ένα κόστος για τον ιδιοκτήτη τότε θα υπάρχουν παραβιάσεις του νόμου και θα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί η οδηγία Επομένως χρειάζεται ένα οικονομικό κίνητρο και αυτό είναι η μηδενική επιβάρυνση για τον ιδιοκτήτη.


Αγγλία

Ο αριθμός των εγκαταλελειμμένων οχημάτων στην Αγγλία έχει αυξηθεί πολύ γρήγορα τα τελευταία 10 χρόνια υπάρχουν τέσσερις κύριοι παράγοντες οι οποίοι πρέπει να έχουν δημιουργήσει τις καταστάσεις για την εξέλιξη του προβλήματος

Αυτοί είναι οι εξής:

1. η σημαντική πτώση στην τιμή των αχρήστων μετάλλων σημαίνει ότι δεν αξίζει πλέον για τους ιδιοκτήτες οχημάτων τέλους κύκλου ζωής να δίνουν το όχημά τους στους εμπόρους αποσυναρμολόγησης σήμερα στην αγγλία η αξία πολλών οχημάτων είναι ελάχιστη και για αυτό ιδιοκτήτες ΙΧ να χρεώνονται για την αποσυναρμολόγηση του παλιού οχήματος της Αυτό έχει οδηγήσει να εγκαταλείπονται περισσότερα οχήματα σε μία άκρη του δρόμου.

2. οι αδυναμίες Όσον αφορά τη χορήγηση αδείας οχήματος και το ταξινομικό σύστημα μία μειονότητα οδηγών μπορούν να αποφύγουν την υποχρέωση να γράψουν το όχημά τους στα μητρώα και να μην πληρώνουν για άλλες νομικές υποχρεώσεις όπως τέλη κυκλοφορίας αυτές οι αδυναμίες στο ταξινομικό σύστημα σημαίνουν ότι είναι εύκολο για τους οδηγούς να αποφύγουν ποινική δίωξη για εγκατάλειψη οχήματος επειδή δεν μπορούν να εντοπιστούν.

3. η αύξηση του πλήθους των φθηνών μεταχειρισμένων οχημάτων πολλοί οδηγοί επανειλημμένα αγοράζουν παλιά οχήματα τα εγκαταλείπουν όταν σταματήσουν να λειτουργούν Γνωρίζοντας ότι μπορούν να αγοράσουν άλλο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο πολύ φθηνά.

4. Οι αυξημένες αυτοκινητιστικές δαπάνες οδηγούν στην εγκατάλειψη οχημάτων εξαιτίας κυρίως του αυξημένου κόστους επισκευής αυτό το αυξημένο κόστος σημαίνει ότι όταν ένα όχημα πάθει βλάβη ή πλησιάζει στο τέλος της ζωής του είναι πιο συμφέρον οικονομικά για τον ιδιοκτήτη να το εγκαταλείψει παρά να πληρώσει για την επισκευή του.

 στο κοντινό μέλλον η εφαρμογή της οδηγίας για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής είναι πιθανό να ανεβάσει τον αριθμό των εγκαταλελειμμένων οχημάτων ακόμα παραπέρα Αφού αυτό το γεγονός θα αυξήσει το κόστος της νόμιμης απόρριψης οχημάτος.  από την άλλη όμως μεριά οι πρωτοβουλίες που παρουσιάζονται και από την κυβέρνηση και από τις τοπικές αρχές πρέπει να βοηθήσουν επιβραδύνουν την ανοδική τάση του αριθμού των εγκαταλειμμένων οχημάτων αυτές οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν αυξημένη επιβολή ενάντια των αφορολόγητων οχημάτων συνεχής ταξινόμηση οχημάτων μέριμνα παράδοσης για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής και γρήγορη μετακίνηση των εγκαταλελειμμένων οχημάτων.

 ένα σύνολο παραγόντων είναι πιθανόν να έχουν έναν αντίκτυπο στον αριθμό των εγκαταλελειμμένων οχημάτων στο κοντινό μέλλον μερικοί από αυτούς θα έχουν μία αρνητική και άλλη μία θετική επίδραση στο πρόβλημα οι τρεις σπουδαιότεροι παράγοντες είναι:

- η οδηγία για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής η οποία θα αυξήσει αρχικά τον αριθμό των εγκαταλελειμμένων οχημάτων
- η μεταρρύθμιση για τη χορήγηση αδείας οχήματος και το ταξινομικό σύστημα θα μειώσει τον αριθμό
- οι τοπικές αρχές με την αύξηση της έντασης των μέτρων ενάντια στα εγκαταλελειμμένα οχήματα Επίσης θα μειώσει τον αριθμό τους.

Πορτογαλία

 η πορτογαλική κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία Όσον αφορά τη διαχείριση των ελαστικών των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής Δηλαδή τη συλλογή ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση τους Επίσης η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας σχετικά με τη μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν Σε χωματερές οδηγεί σε Άλλες λύσεις όπως η αποτέφρωση η ανακύκλωση και η επαναχρησιμοποίηση η αποτέφρωση οποία γίνεται σε λέβητες ή κλιβάνους δίνει πολλά ενεργειακά πλεονεκτήματα αφού τα προϊόντα της είναι πετρέλαιο και άνθρακας ο στόχος είναι τα παλιά ελαστικά να μην απορρίπτονται στη φύση χωρίς έλεγχο διότι δημιουργούν πολλούς κινδύνους και είναι δύσκολο να αποικοδομηθούν.

Γερμανία

 Γερμανία χαρακτηρίζεται από μία αυξημένη ανησυχία για την προστασία του περιβάλλοντος και τη συντήρηση των πόρων με αποτέλεσμα να ενδιαφέρεται για την ανακύκλωση των υλικών χρησιμοποιεί υλικά και μέταλλα σε όλους τους τομείς που είναι ανακυκλώσιμα όπως το αλουμίνιο η βιομηχανία μεταφορών είναι η μεγαλύτερη αγορά για το αλουμίνιο Επομένως όταν ένα όχημα φτάσει στο τέλος της ζωής του ανακυκλώνεται εύκολα Επίσης Γερμανία έχει στρέψει το ενδιαφέρον της προς εναλλακτικά καύσιμα για τα αυτοκίνητα όπως το φυσικό αέριο η μεθανόλη και το υδρογόνο δηλαδή η Γερμανία εφαρμόζει νέες τεχνολογίες και καινοτομίες το θέμα των περιβαλλοντικά φιλικά οχημάτων το σύστημα της Γερμανίας βασίζεται στην ιδέα ότι αν ένα όχημα μπορεί να συναρμολογηθεί γρήγορα Τότε μπορεί και να αποσυναρμολογηθεί εύκολα για παράδειγμα χρησιμοποιούν ανακυκλώσιμα υλικά οι σωλήνες τα καλύμματα και εσωτερικές συναρμολόγησης αποτελούνται από υλικά όπως το πολυαιθυλένιο και πολυπροπυλένιο τα βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδος κάδμιο και χρώμιο δεν χρησιμοποιούνται οι νόμοι της Γερμανίας είναι πετυχημένη από περιβαλλοντική άποψη Ενώ η εμπειρία της διαδίδεται και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.


Ελβετία

 η Ελβετία είναι μία από τις λίγες χώρες με Πολύχρονη εμπειρία στη διαχείριση των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής εφαρμόζει ένα οργανωμένο σύστημα για τη συλλογή και ανακύκλωση των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής και γενικά όλων των ηλεκτρονικών αποβλήτων Επίσης η Ελβετία έχει ένα από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν εισοδήματα στον κόσμο και είναι μία προηγμένη τεχνολογικά χώρα σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος ο ελβετικός νόμος εφαρμόζει την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει και με αυτόν τον τρόπο ενθαρρύνεται η συλλογή και ανακύκλωση των οχημάτων τέλους κύκλου ζωής και γενικά όλων των αποβλήτων μέσω ενός οργανωμένου συστήματος ακόμα στην Ελβετία οι καταναλωτές καταβάλλουν ένα κόστος ανακύκλωσης.

Ηνωμένο Βασίλειο

Στο Ηνωμένο Βασίλειο παράγονται περίπου 850.000 των υπολειμμάτων οχημάτων τέλους κύκλου ζωής και αποβλήτων κάθε έτος τα οποία καταλήγουν σε χωματερές.  λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας όπως η οδηγία για τα οχήματα τέλους κύκλου ζωής υπάρχει πίεση να ελαχιστοποιηθούν αυτά τα απόβλητα μέσω της ανακύκλωσης.   η έλλειψη πλήρους και έγκαιρης εφαρμογής της οδηγίας καθιστά τους στόχους ανακύκλωσης δύσκολο να εκπληρωθούν όπως θα έπρεπε.

Κατ εκτίμηση 2 εκατομμύρια οχημάτων τέλους κύκλου ζωής υποβάλλονται σε επεξεργασία κάθε έτος στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχουν περίπου 38 εγκαταστάσεις αποσυναρμολόγησης το πρώτο στάδιο της διαχείρισης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής γίνεται σήμερα κέντρο αποσυναρμολόγησης αφού αφαιρούνται από τα οχήματα οι μπαταρίες και τα διάφορα υγρά όπως τα καύσιμα συστατικά τα οποία έχουν οικονομική αξία μετά πωλούνται ή ανακυκλώνονται Έπειτα ο σκελετός του οχήματος οδηγείται σε εγκατάσταση τεμαχισμού για ανάκτηση μετάλλων κυρίως χάλυβα.

 το κέντρο επεξεργασίας οχημάτων τέλους κύκλου ζωής μειώνει τον όγκο των οχημάτων σε πολύ μικρά κομμάτια ακόμα αυτά διαχωρίζονται κατόπιν με διαδικασίες όπως ο Μαγνητικός διαχωρισμός όπου προκύπτουν τρεις κατηγορίες υλικών σιδηρούχα μέταλλα μη σιδηρούχα απορρίμματα και διάφορα υπολείμματα οχημάτων ο Μαγνητικός διαχωρισμός χρησιμοποιείται για ανάκτηση σιδήρου και χάλυβα τα υπολείμματα που απομένουν διατίθεται σε χωματερές και αποτελούν σοβαρό πρόβλημα εξαιτίας της έλλειψης χωματερών και της τοξικότητας των στοιχείων τους.



Κεφάλαιο 2

Οχήματα τέλους κύκλου ζωής


2.1  κύκλος ζωής ενός οχήματος

 ο κύκλος ζωής ενός οχήματος ξεκινάει από το σχεδιασμό του και την κατασκευή του για την βιομηχανική παραγωγή του Έπειτα το όχημα χρησιμοποιείται από τον ιδιοκτήτη του και τέλος ακολουθεί το στάδιο της επεξεργασίας και διάθεσης του οχήματος θέλουν κύκλου ζωής προκειμένου αντίκτυπο στο περιβάλλον να είναι ελάχιστος από τις διαδικασίες διαχείρισης οχημάτων τέλους κύκλου ζωής πρέπει να δημιουργηθούν σχέσεις συνεργασίας μεταξύ των διαφορετικών φορέων στα διαφορετικά στάδια του κύκλου ζωής των οχημάτων.


Δεν υπάρχουν σχόλια: